محمود مختاری

استادیار دانشگاه شهید بهشتی

محمود مختاری

استادیار دانشگاه شهید بهشتی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

سلام

کتاب باربارا ایرنریک، نویسنده آمریکایی، در مورد عواقب مخرّب مثبت اندیشی (غیرواقع گرایانه) در جامعه آمریکاست (2009): دانلود    نویسنده، بویژه در فصل دوم، به انتقاد از کتاب راز می پردازد. 

* فرمت کتاب (epub) است و نیاز به این نرم افزار دارد: دانلود

* احتمالاً می دانید که کتاب راز، یکی از کتاب های پرفروش دنیا (در سال 2006) بود با ایده مثبت اندیشی و این ادعا که همه اتفاقات زندگی انسان، تحت کنترل ذهن اوست 

 

موفق باشید

۲۸ آذر ۹۳ ، ۰۸:۴۷

سلام

در خصوص بحث چگونگی امکان احباط یعنی نابودی عمل خیر، در حالی که معتقدیم کلیه اعمال کوچک و بزرگ خیر و شر در قیامت حاضر خواهند شد، پیشنهاد می کنم بحث حبط اعمال در ذیل آیه 217 سوره بقره، در جلد دوم تفسیر المیزان (علامه طباطبایی) و نیز جلد دهم تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی)  را ملاحظه بفرمایید.

یک نظر اینست که، احباط عمل (در اثر کفر، نفاق یا ارتداد) قطعی است گرچه در مورد گناهان دیگر، می تواند محل بحث واقع شود. ضمن اینکه می توان احباط را در کلیه موارد قطعی دانست با این توضیح که مسأله "احباط" به منزله تقیید و تخصیص بر آیات دیگر است که به حاضر شدن اعمال در قیامت اشاره دارند. یعنی اگر نسبت عمل با عامل (در اثر گناه و کفر و ...) تا زمان مرگ باقی باشد و هدر نرود، در قیامت حاضر خواهد شد.

نظر علامه طباطبایی اینست که: "حبط اعمال هنگام صادر شدن گناه تحقق مى پذیرد، ولى زمان مرگ ، حتمى مى شود" 

آیت الله جوادی آملی بعد از تفکیک بحث کلامی از بحث تفسیری "حبط" در یک جمع بندی می نویسد: 

حاصل آنکه در میان آرای گوناگون درباره احباط و تکفیر کارهای نیک و بد، نظریّه پژوهشگران امامیّه صحیح است که خلاصه آن چنین است:
یک. نفی تحابط اعمال به طور کلّی؛ یعنی باطل کردن هر کار خوب با کار بد و به عکس.
دو. اثبات اجمالی تکفیر سیئات با حسنات.
سه. نفی کلّی تکفیر حسنات با سیئات.

* برای فهم بهتر و دقیق تر بحث، حتما به این تفاسیر مراجعه کنید. همچنین می توانید به این صفحه (و چند صفحه بعدی مرتبط با آن) مراجعه نمایید.

موفق باشید.
۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۵:۴۰

سلام

- نمونه سوالات فصل 12: دانلود

- امتحان شامل دو بخش کلی خواهد بود: سوالات الزامی (20 نمره) و سوالات اختیاری/ارفاقی (2 نمره)

- سوالات الزامی بر اساس مباحث تدریس شده از کتاب (و نمونه سوالات ارائه شده)  و شامل 6 قسمت است:

کلیات (2 نمره)/ آفرینش انسان (4 نمره)/ خلافت الهی (3 نمره)/ اختیار و انتخاب (4 نمره)/ معاد (4 نمره)/ رابطه دنیا و آخرت (3 نمره)

- هر یک از قسمت های فوق، شامل چند سوال با نمره های متفاوت خواهد بود، که دانشجو باید به میزان نمره تعیین شده برای آن قسمت، از بین سوالات انتخاب نموده پاسخ دهد. 

- سوالات اختیاری/ارفاقی بصورت تستی (چهار گزینه ای) و دارای نمره منفی است. این سوالات بر اساس مباحث و تحلیل های خارج از کتاب، طراحی می شود.

 

موفق باشید. 

۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۲:۱۶

سلام

- امتحان شامل دو بخش کلی خواهد بود: سوالات الزامی (20 نمره) و سوالات اختیاری/ارفاقی (2 نمره)

سوالات الزامی بر اساس مباحث تدریس شده از کتاب اکاشا (و نمونه سوالات ارائه شده) و شامل 6 قسمت اصلی است:

مقدمات تاریخی (2 نمره)/ استدلال علمی (4 نمره)/ معیار تمییز علم (2 نمره)/ تحول نظریه های علمی (4 نمره)/ تبیین علمی (3 نمره)/ واقع گرایی علمی (5 نمره)

- هر یک از قسمت های فوق، شامل چند سوال با نمره های متفاوت خواهد بود، که دانشجو باید به میزان نمره تعیین شده برای آن قسمت، از بین سوالات انتخاب نموده پاسخ دهد. 

- اکثر سوالات دارای پاسخ های کوتاه و دقیق است. در مطالعه پیش از امتحان، به نکات اصلی مطالب توجه کنید و به هیچوجه به فکر کلی نویسی (و به اصطلاح فلسفه بافی!) نباشید.

سوالات اختیاری/ارفاقی بصورت تستی (چهار گزینه ای) و دارای نمره منفی است. این سوالات بر اساس مباحث خارج از کتاب اکاشا است (لاکاتوش/ قوانین علمی/ علم و دین/ فلسفه فیزیک).

 
موفق باشید.
۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۷:۳۳

سلام

نمونه سوالات فصول 9 تا 11 کتاب را از اینجا دانلود نمایید.

 

موفق باشید.

۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۲:۳۱

سلام

در خصوص اثرات درمانی دعا (STEP) و پاسخ به آن پیشنهاد می کنم مقاله (Benson Study, 2006) را از اینجا دانلود و مطالعه بفرمایید. خوب است بحث نهایی (discussion) مقاله را بخوانید و دقت کنید که ادعای نویسندگان مقاله، در مورد دعای نزدیکان و فامیل بیمار نیست و تأثیر چنین دعایی را انکار نمی کنند و آنرا مورد چالش قرار نمی دهند.

ریچارد سویین برن، فیلسوف دین انگلیسی، در مقاله ای مختصر برای دفاع از دیدگاه خداباورانه، ادعای اصلی مقاله فوق را زیر سوال برده و شبهه آنها را پاسخ داده است. مقاله سویین برن را از اینجا دانلود نمایید.   

 

موفق باشید.

۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۴:۴۸