سلام
- در باب امکان فقری و اصول فرعی علیت (ضرورت، سنخیت و معیت)، ضمن بحث "سنخیت علّی" ادعای بنده این است که استدلال کتاب (درآمدی بر فلسفه اسلامی- فصل 11- بخش 2/2) قابل نقد است، زیرا این استدلال مبتنی بر ماهیت است در حالیکه نویسنده کتاب در بحث "وجود بخشیِ علت فاعلی" (فصل 8- صفحه 107) بر اساس دیدگاه اصالت وجودی استدلال می کند که معلول عین وجود است.
در اینجا می توانید استدلال اصل سنخیت را دانلود کنید: دریافت
- در بحث از حدوث و قدم و صفات فعل خداوند، گرچه صفات فعل و ذات را در مقام تحلیل و تعریف می توان جدا کرد ولی همانطور که گفتیم همه صفات الهی در ذات او عینیت دارند. برای اطلاع از دیدگاه فلاسفه (در برابر متکلمین) درباره صفت فعل خداوند (مثل خالقیت) می توانید این مطلب مختصر از کتاب "توحید" شهید مطهری را مطالعه نمایید: دریافت
موفق باشید.